‘Maak een jonge generatie reizigers enthousiast over IJsland.’

Strategie / Concept / Fotografie / Copywriting / Publicatie

Wandelen, spa, vulkanen, geisers en andere overweldigende natuur. Allemaal dingen waar IJsland geliefd voor is, maar niet perse dingen waar jongeren voor warmlopen. De typische IJsland bezoeker is dan ook meestal wat ouder.

OPDRACHT:

Is er een manier te bedenken om een jongere generatie reizigers wel te enthousiasmeren voor een bezoek?

Naast de prachtige natuur heeft IJsland ook een hele rijke cultuur. De typische ‘icelandic lifestyle’ waarvan verschillende elementen van generatie op generatie worden overgedragen willen we graag uitlichten.

Ontwikkel voor ons inflight magazine een editorial piece aantrekkelijk voor een jonge doelgroep (Gen-Z) waarin we een aspect uit het leven van jonge IJslanders belichten.

Zelfexpressie en mode ‘the Icelandic way’.

INZICHT:

Gen-Z is volop bezig met de zoektocht naar wie ze zijn en hun rol in de samenleving. Mode en zelfexpressie spelen hierbij een grote rol. Kleding is een weerspiegeling van karakter, stemming en stijl.

En hier vinden we een bijzondere overeenkomst met een element uit de IJslandse cultuur: De Lopapeysa. Een gebreide trui, van puur IJslandse wol en een symbool in IJsland. Al eeuwenlang gedragen en van generatie tot generatie doorgegeven.

De Lopapeysa is een kledingstuk met een verhaal. Elke trui heeft een ander patroon van kabels met een andere betekenis. Hij laat zien uit welke familie je komt en je geeft hem aan iemand die je lief hebt. Iemand die je graag warm houdt.

Bij jonge IJslanders is het een statement piece en zijn ze in ‘de mode’. We zien ze op festivals, op de universiteit en in het café.

Icelandic Sweater Story

IDEE:

In een (foto)reportage zijn we op zoek gegaan naar de verhalen achter de IJslandse trui.

Geportretteerden breien de traditionele trui zelf of dragen een (keer op keer gerepareerde) trui die al generaties in de familie is. Soms gekregen van mama of oma, soms van vader of zus.

De verhalen van de Lopapeysa dragers staan centraal, maar subtiel fotograferen we de jonge IJslanders op bijzondere plekken. Zo vertellen we niet alleen een bijzonder cultureel verhaal, maar laten we ook de schoonheid van dit bijzonder eiland zien.

Naast de fotoreportage in het Icelandair inflight magazine is Icelandic Sweater Stories ook gepubliceerd in de ‘Sept./Mode-editie’ van Volkskrant Magazine 2015.